TARİHÇE
Türkiye’de amatör radyo yayıncılığı daha eski
tarihlere dayanmakla birlikte, devletin öncülük yaptığı ilk düzenli yayınlar,
sınırlı bir alanda da olsa, Cumhuriyet’in ilk yıllarında başlamıştır. Dönemin
yürütme organları radyo yayıncılığına geçiş sürecinde Ankara ve İstanbul'da
kuruluş çalışmaları süren telsiz vericilerinin işletme hakkını 10 yıllığına,
Sedat Nuri Bey’in önderliğinde, İş Bankası, Anadolu Ajansı, Falih Rıfkı (ATAY)
ve Cemal Hüsnü (TARAY) Beylerin ortaklaşa kurduğu Türk Telsiz Telefon Anonim Şirketine
(TTTAŞ) vermiştir. Bu şirket böylece iki istasyonu kendi ve Posta-Telgraf Telefon
Genel Müdürlüğü (PTT) adına işletmiştir. “Yurtdışı Muhabere” adıyla Osmanlı
Devleti’nin son dönemlerinde ve Cumhuriyetin ilk yıllarında yurt dışı yazılı
haberleşme (mors yoluyla telgraf) ihtiyacı karşılanmıştır. “PTT İdaresi” adı
altında bu hizmet geliştirilerek, telsiz telefon ve telex hizmeti de verilmeye
başlanmıştır. Uydu ve Radyo link sistemlerinin gelişmesi ve uzak mesafe deniz
haberleşme ihtiyacının artması sonucu yurt dışı muhabere hizmeti deniz telsiz
haberleşmesine kaydırılmıştır.
1994 yılında Türk Telekom
A.Ş.’nin kurulması ile deniz haberleşmesi “Telsiz İşletme Müdürlüğü” adıyla
hizmetine Türk Telekom bünyesinde devam etmiştir. Deniz haberleşmesinin artan
öneminden dolayı bu birim Türk Telekom A.Ş. Genel Müdürlüğüne bağlı Müstakil
Ünite haline getirilmiş olup, Telsiz İşletme Müdürlüğü (Türk Radyo) 5189 Sayılı
Kanun ile 01.07.2005 tarihinde fiilen Kuruluşumuza bağlanmıştır.
TELSİZ İŞLETME MÜDÜRLÜĞÜ TARAFINDAN VERİLEN HİZMETLER
KISA
MESAFE (VHF) İSTASYONLARI
VHF, Very High Frequency (Çok Yüksek Frekans) sözcüklerinin baş
harflerinden oluşan bir kısaltmadır. Deniz haberleşmesinde kısa mesafelerde
yapılan haberleşmenin sağlanması bu frekans bant aralığı kullanılarak
yapılmaktadır.
ORTA
MESAFE (MF) İSTASYONLARI
MF (Medium Frequency) orta frekans bant
aralığına verilen isimdir. VHF’e göre daha uzak mesafelerde haberleşme
yapmak amacı ile kullanılır. 2182 kHz tehlike, aciliyet ve
emniyet haberleşmesinin yapıldığı uluslararası frekans bandıdır.
UZAK
MESAFE (HF) İSTASYONU
HF
(High Frequency) , yüksek frekans bandıdır. VHF ve MF bantlarından
erişimin sağlanamayacağı uzaklıktaki mesafelerle haberleşme ve düzenli
meteorolojik bilgiler yayınlama ve benzeri amaçlar doğrultusunda kullanılır.
NAVTEX
Navtex, denizcilere meteoroloji tahminleri, seyir bilgileri, aciliyet, emniyet ve denizde çalışma yapılan sahalar hakkında bilgi veren haberleşme cihaz sistemleridir. Gemilerin emniyetli seyirleri açısından önem taşıyan Navtex yayınları; tehlikeli cisim görülmesi, fener ve şamandıra arızaları, denizaltı kablo çalışmaları, askeri tatbikatlar, fırtına ihbarları, vb. gibi bilgilerin telsiz sistemleri aracılığı ile karadan gemilere doğru yayınlanan bilgileri içermektedir. Navtex yayınları, 518 kHz frekans bandında uluslararası dilde, 490 kHz frekans bandında ulusal dilde yayınlanmaktadır. Ayrıca, 4209.5 kHz frekans bandında ulusal dilde daha uzak mesafelerde bulunan Türk gemilerine hizmet vermek amacıyla Navtex yayınları yapılmaktadır. Navtex yayınları Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’nün resmi internet sitesinde anlık olarak güncellenmiş bir şekilde yayınlanmaktadır.
AIS BAZ İSTASYONLARI
AIS, gemilerin kimlik, mevcut
sefer, draft, yük, varış limanı ve limana tahmini varış süresi, pozisyon, yerel
zaman, pruva, gerçek hız, hareket durumu gibi bilgilerini kendi aralarında ve
sahil istasyonları ile paylaştığı bir sistem olarak kullanılmaktadır.Türkiye kıyılarında bulunan AIS baz istasyonları üzerinden alınan bilgiler seyir, can ve mal emniyeti hizmetlerinin sağlanmasında önemli bir rol üstlenemektedir.
LRIT ULUSAL VERİ MERKEZİ
LRIT (Uzak Mesafeden Gemileri
Tanımlanma ve Takip Sistemi); 1000 mili aşkın mesafedeki gemilerin Inmarsat
uyduları üzerinden izlenmesidir. Gemiler günde minimum 6 saat aralıklarla
pozisyon ve kimlik bilgilerini Ulusal Veri Merkezine aktarırlar. LRIT sistemi,
gemilerin kimlik, konum ve zaman gibi bilgilerinin, taraf ülkelere
dağıtılmasını sağlamaktadır. Sağlanan bu bilgiler sayesinde sistem ile seyir
emniyeti ve deniz güvenliği artmakta, Arama ve Kurtarma faaliyetlerine katkıda
bulunulmakta, deniz kazalarına acil müdahale edilmekte, ilgili diğer kurumlarla
işbirliği sağlanmakta çevre kirliliği ile etkin mücadele edilmesi gibi birçok
amaca hizmet edilmektedir. Türkiye Veri Merkezi 2010 yılında
LRIT sisteminin bir parçası olmuştur.
FATURA SORGULAMA
DENİZ HABERLEŞME FATURALARINIZI SİTEMİZDEN ÖĞRENMEK İÇİN TIKLAYINIZ.
(Türk bayraklı gemiler ve Türkiye’de ödeme yapma taahhüdünde bulunmuş yabancı bayraklı gemiler için)
AMATÖR TELSİZ HİZMETİ
AMATÖR TELSİZCİLİK SINAVINI YAPMA VE BELGE VERİLMESİ HİZMETİ
AMATÖR TELSİZ SINAV YÖNETMELİĞİ
AMATÖR TELSİZ BELGE YENİLEMEK İÇİN ÖRNEK DİLEKÇE
AMATÖR TELSİZ BELGESİ KAZANANLAR İÇİN ÖRNEK DİLEKÇE
AMATÖR TELSİZ BELGE VELİ OLURU ÖRNEK DİLEKÇE
15 YAŞ ALTI MEB ELEKTRONİK SINAV BAŞVURU FORMU
İNMARSAT AKTİVASYON ve DEAKTİVASYON HİZMETİ
İNMARSAT DEAKTİVASYON BAŞVURUSU İÇİN İSTENİLEN BELGELER.
İNMARSAT AKTİVASYON BAŞVURUSU İÇİN İSTENİLEN BELGELER.
TELSİZ MÜDÜRLÜĞÜ İRTİBAT NOKTALARI
İLGİLİ FORMLAR
HAVA ARAÇLARI İÇİN İNMARSAT AKTİVASYON FORMU
(REGISTRATION FOR SERVICE ACTIVATION OF AIRCRAFT EARTH STATION(AES))
DENİZ ARAÇLARI İÇİN İNMARSAT AKTİVASYON FORMU
(REGISTRATION FOR SERVICE ACTIVATION OF MARITIME MOBİLE EARTH STATION)
DENİZ VE HAVA BANDI TELSİZ RUHSAT İŞLEMLERİ
İSTENİLEN BELGELER
İLGİLİ FORMLAR
TİM-1 İLK BAŞVURU FORMU.(KURMA İZNİ İÇİN)
TİM-2 DEĞİŞİKLİK VE YENİLEME İÇİN BAŞVURU FORMU.
TİM-3 BİLDİRİM FORMU.(RUHSAT ALMA İÇİN)
Telsiz İşletme Müdürlüğünü harita üzerinde görmek için tıklayınız.(+40° 59' 46.14", +28° 47' 51.36")