Gemi Trafik Hizmetleri

Gemi Trafik Hizmetleri ; sorumluluk sahasındaki deniz trafik verimliliğini de dikkate alarak, deniz emniyetini artırmak amacıyla, deniz trafiğini izleyerek değişen trafik koşullarına cevap veren ve aktif bir şekilde deniz trafiğini düzenleyip planlayan sistemdir. Bu sistem Bakanlığımız tarafından ülkemizde ilk olarak, “Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri” adıyla İstanbul Boğazı, Çanakkale Boğazı ve Marmara Denizi’nden oluşan Türk Boğazları’nda kurulmuştur.

 

Bilahare, yine Bakanlığımız tarafından gerçekleştirilen Gemi Trafik Yönetim Sistemi Projesi kapsamında ise;

·         Kuzeyde Pendik Burnu ve Güneyde Deveboynu Burnunu birleştiren hattın doğusunda kalan deniz alanı ile İzmit Körfezini de kapsayan İzmit Gemi Trafik Hizmetleri,

·         İzmir Körfezi ile Babakale-Çeşme arasındaki deniz alanını kapsayan İzmir Gemi Trafik Hizmetleri,

·         Mersin ve İskenderun Körfez’lerini kapsayan Mersin Gemi Trafik Hizmetleri ile

·         Ankara’da bulunan ve tüm Gemi Trafik Hizmetlerinden elde edilecek verilerle tek bir resmin oluşturulacağı Gemi Trafik Yönetim Merkezi kurulmuştur.

 

Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri (TBGTH)

Gemi Trafik Hizmetlerinin (GTH) sunulduğu coğrafi alan olarak Türk Boğazları; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Egemenliğinde 37 Mil uzunluğunda Çanakkale Boğazı, 110 Mil uzunluğunda Marmara Denizi ve 17 Mil uzunluğunda İstanbul Boğazı'ndan oluşmaktadır. Karadeniz ile Ege Denizi arasındaki, toplam uzunluğu 164 Deniz Mili olan bu suyolunun alternatifi yoktur ve tüm ülkeler, özellikle Karadeniz Ülkelerinin ekonomileri için çok önemlidir.

Coğrafi yapısı, darlığı, kuvvetli akıntıları, keskin dönüşleri, değişken iklim şartları ve her gün yaklaşık 140 uğraksız gemi, yaklaşık 25 tehlikeli yük taşıyan gemi geçişi ve 2 milyon insanın taşındığı 2.500 adet bölgesel deniz trafik hareketi ile İstanbul Boğazı, Dünyanın en önemli doğal dar su yoludur. Tüm bunların yanında en önemlisi de İstanbul’da yaşayan yaklaşık 15 milyon insanın her an deniz trafiğinden kaynaklanabilecek büyük tehlikelerle karşı karşıya olmalarıdır.

Boğazlardaki deniz trafiği yoğunluğunun çok yüksek olması, geçen gemilerin boylarında ve tonajlarındaki artış, tehlikeli yük taşıyan gemi geçişlerinde görülen artış, karmaşık ve zor trafik yapısı, olumsuz hava, deniz, akıntı ve iklim şartları, çevre koşulları ve mahalli tehlikeler, ulusal ve uluslararası gelişmeler, bölgedeki diğer denizcilik faaliyetleri, Montrö sözleşmesi ve Uluslararası Denizcilik Örgütü'nün kural ve tavsiye kararları ile benzer diğer sistemlerle işbirliği ihtiyacı Türk Boğazları’nda Gemi Trafik Hizmetlerinin kurulmasını gerektiren faktörlerdir.

TBGTH Sistemi, Milli Güvenlik Kurulu’nun 27.12.1995 tarih ve 388 sayılı tavsiye kararına istinaden kurulmuştur. Sistemin işletme, bakım-onarım ve idame sorumluluğu 02.08.2002 tarih ve 2002/4636 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca Kuruluşumuza devredilmiş ve 30.12.2003 tarihinde işletmeye alınmıştır.

İlk olarak sadece İstanbul ve Çanakkale Boğazları’nı kapsayan TBGTH sistemi, 2008 yılında ilave edilen bileşenler ile Marmara Denizi’ndeki “Trafik Ayırım Düzenini” içerecek şekilde genişletilmiş ve Türk Boğazları’nın tamamında gemi trafiğini izleme imkanı sağlanmıştır. TBGTH sistemi işletmeye alındığı tarihten buyana faaliyetini 7/24 esasına uygun olarak kesintisiz devam ettirmektedir. TBGTH işlevini, İstanbul ve Çanakkale’de bulunan 2 GTH merkezi ve bu merkezlere bağlı ve Türk Boğazları’nda farklı yerlerde konuşlu toplam 16 adet insansız Trafik Gözetleme İstasyonu (TGİ) ile muhtelif dGPS, RDF ve sair algılayıcı istasyonlar vasıtasıyla yerine getirmektedir. TGİ’lerin tamamında başta radar olmak üzere bulunduğu yere göre farklılık arz eden sayıda OTS, VHF Telsiz, Elektro-Optik, meteorolojik algılayıcı teçhizatı bulunmaktadır.

 

Gemi Trafik Yönetim Sistemi (GTYS)

 

2005 yılında planlamaya alınan GTYS projesi kapsamındaki GTH’lerin işletme, bakım-onarım ve idame sorumluluğu, Bakanlar Kurulu’nun 21.10.2013 tarih ve 2013/5498 sayılı Kararı uyarınca Kuruluşumuza verilmiştir.

 

İzmit GTH 03.06.2016 tarihinde işletmeye alınmış, İzmir GTH 2017 yılının Ağustos ayında hizmet vermeye başlamış fakat resmi açılışı yapılmamıştır. Mersin GTH’nin ise 2018 yılı üçüncü çeyreğinde işletmeye alınması planlanmıştır.

 

İzmit GTH, 1 merkez ve 4 adet TGİ, İzmir GTH 1 merkez ve 12 adet TGİ, Mersin GTH ise   1 merkez ve 8 adet TGİ’den oluşmaktadır.

 

GTH’nin Amacı ve Verdiği Hizmetler

GTH’nin amacı, sorumluluk alanı içerisinde, aktif katılımcı gemi trafiği ile ilgili olarak, ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde;

·       Bilgi Hizmeti,

·       Trafik Organizasyonu Hizmeti,

·       Seyir Yardımı Hizmeti

Sağlayarak, seyir, can, mal ve çevre emniyetini artırmaktır.

 

Bu kapsamda, GTH;

·       Sorumluluk alanlarındaki deniz trafiğini her türlü çevre şartında, 7/24 esasına göre izler,

·       Deniz trafiği görüntüsünü tesis ve idame ettirir ve bu bilgileri gerekli durumlarda gemilere aktarır, bu amaçla kullanılacak seyir bilgilerini ölçer ve kayıtlarını tutar,

·       Deniz trafiğinin organizasyonunu, verimliliği de dikkate alarak yapar,

·       Talep edilmesi halinde, gemi kaptanlarının seyir ile ilgili kararlarına yardımcı olabilecek bilgileri zamanında temin eder, acil durumlarda gerekli uyarı, tavsiye ve talimatları verir,

·       Deniz trafiği ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatın uygulanmasını sağlar,

·       Deniz trafiği ile ilgili ses, veri ve görüntülerin kaydını tutar, bu kayıtları ve bilgileri ilgili mevzuat çerçevesinde ilgili kurum ve kuruluşlara aktarım için hazırlar,

·       Kaza vukuunda, etkin bir şekilde ve süratle müdahale edilmesini sağlar, seyir, can ve mal emniyetini artırmak, çevre kirliliği ve diğer ekonomik kayıpları asgariye indirmek ve trafiğin en kısa zamanda emniyetle devamını sağlamak için gerekli tedbirleri alır.

 

Kuruluşun Gemi Trafik Hizmetleri ile ilgili;

·         IMO Türk Delegasyonu Üyeliği,

·         IALA Konseyi Üyeliği mevcuttur.

 

Gemi Trafik Hizmetleri ile İlgili Değerlendirme

Günümüzde, yaklaşık 50 ayrı ülkede 500’e yakın GTH sistemi bulunmaktadır. Bu sistemlerin hizmet alanlarının uzunluğu ve algılayıcı (radar, CCTV vb.) sayıları dikkate alındığında TBGTH en büyük sistemlerden biridir. Bu büyüklük, yüksek nitelik ve eğitimli personelle birleştirildiğinde bir bütün olarak TBGTH, dünyadaki en iyi GTH’ler arasında yer almıştır. Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü, IALA’ nın GTH (GTH) komite üyesi olarak, GTH’lerin gelişimini takip etmekle kalmayıp uluslararası kuralların ve standartların belirlendiği çalışmalara aktif olarak katılmaktadır. 

TBGTH, hizmetlerin etkili ve uyumlu olarak verilmesinde ve ana amaçlar olan seyir, can, mal ve çevre emniyeti açısından oldukça başarılı olmuştur. TBGTH tarafından verilen seyir yardımı hizmeti İstanbul ve Çanakkale Boğazlarından geçişleri sırasında seyir tehlikeleriyle karşılaşan gemiler için özellikle etkili olmuştur. 

İstatistiki bilgiler TBGTH’nin İstanbul ve Çanakkale Boğazı’nda emniyetten taviz vermeden ve kurallar çerçevesinde deniz trafik verimliliğini attırdığını göstermektedir. İstanbul ve Çanakkale Boğazları’nın aylık gemi geçiş istatistiklerindeki sonuçlar, TBGTH’nin gerçekleştirdiği tam ve verimli trafik organizasyonundan kaynaklanmıştır. 

TBGTH Sisteminin hizmetlerinde sağladığı verimlilik ve başarı ile Türk Boğazlarındaki seyir emniyetine olumlu etkileri, GTH’nin Türk Boğazları ve diğer GTH sorumluluk alanları için ne kadar önemli olduğunu göstermiştir. GTH otoritesi ve sistemin işleticisi olarak Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü,  hizmet kalitesi için teknolojik alt yapıyı güncellemeye ve operasyonel personelin sistemli eğitimini devam ettirmeye, ayrıca tüm kullanıcılara uygun şekilde bilgi sağlamaya devam edecektir. Bununla birlikte seyir emniyetinin ve güvenliğin en yüksek düzeyde olması ve risklerin asgariye indirgenmesi için gemi kaptanlarının da GTH alanlarında seyri sırasında işbirliği ve uyumu büyük önem arz etmektedir.


  

                                       iSTANBUL GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ



                                      ÇANAKKALE GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ


                                          İZMİT GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ


                                             İZMİR GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ

                                                 MERSİN GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ


Kılavuzluk Hizmetleri:

Denizlerde ve Boğazlarda gemilerin ulusal mevzuat ve uluslararası kurallarla belirlenmiş seyir kurallarına uygun seyretmelerini sağlayarak can, mal ve çevrenin korunması amacıyla; gemilerin limana giriş/çıkışlarında, rıhtım/iskelelere yanaşma ayrılmalarında, şamandıralara bağlamalarında, demirlemelerinde buraları terk etmelerinde veya herhangi bir nedenle yer değiştirmelerinde verilen hizmettir.

Limanlar Yönetmeliği madde 14/

Çanakkale veya İstanbul Boğazından girip Marmara limanlarından birine gidecek, Marmara limanlarından ayrılıp Çanakkale veya İstanbul Boğazından çıkacak uğraklı geçiş yapan her tonajdaki yabancı bayraklı ticaret gemileri, Çanakkale Boğazı Ege girişi ile Marmara limanları ve İstanbul Boğazı Karadeniz girişi ile Marmara limanları arasındaki güzergâhın deniz trafiği ve kıyı güvenliği yönünden ilgili liman başkanlıklarınca zorunlu görülen kesimlerinde seyir süresince kılavuz kaptan almak zorundadırlar. (Limanlar Yönetmeliği Madde:14)

İstanbul ve Çanakkale boğazlarında kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı adına Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından verilir.

RUTİN HARİCİ PROSEDÜRLER

1-GEMİLERDEN TALEP ALINMASI

Türk Boğazlarından geçişi için hizmet talebi

Boğaz geçişi yapacak olan uğraklı veya uğraksız gemiler Kılavuzluk hizmeti taleplerini Gemi Trafik Hizmetlerine verdikleri SP1 raporunda belirtirler. Gemi Trafik Hizmetleri gemilerin geçişlerini Baş Kılavuz Kaptanın görüşlerini de alarak planladıktan sonra kılavuzluk hizmet talebi olan gemilerin giriş saatlerini ilgili Baş Kılavuzluklara gönderir. Baş Kılavuz Kaptan gerekli organizasyonu sağlayarak listede ki giriş saatlerine göre Kılavuz Kaptanlara hizmet verecekleri gemi detaylarını ve saatlerini bildirir.

Yanaşma / Kalkış yapacak gemilerin hizmet talebi

Yanaşma veya Kalkış yapacak gemiler ise Kılavuzluk Hizmet taleplerini ilgili liman başkanlıklarına ileterek yanaşma ve kalkış ordinolarını aldıktan sonra acenteleri vasıtasıyla kuruluşumuza taleplerini iletirler. Ordinoları kesilen Gemi Kaptanları da direk olarak bu taleplerini VHF üzerinden Baş Kılavuzluklara iletebilir.

Baş Kılavuz Kaptan gerekli organizasyonu sağlayarak Kılavuz Kaptanlara hizmet verecekleri gemi detaylarını ve saatlerini bildirir.

Varış-Öncesi Bildirim Prosedürü

Hizmet verilmesi için gerekli izinleri almış olan gemiler Türk Boğazları için VHF kanal:71’ den Liman manevrası için VHF kanal: 74’den Kılavuzluk istasyonu ile irtibata geçerler. Hizmet verilecek gemiler ilgili sektör kanalıyla beraber kılavuzluk kanalını da sürekli dinlerler.

2-HİZMETİN VERİLMESİ

Türk Boğazlarından geçiş yapacak gemiler

Türk Boğazlarından geçiş yapacak gemiler ilk çağrılarını Kılavuz Kaptan alma mevkiine 2 saat kala ikinci çağrılarını ise 5 mil kala VHF kanal 71’den ilgili Kılavuzluk istasyonuyla yaparlar.

Muhabereciler yukarıda belirtilen ilk çağrıda SOLAS kuralına uygun olarak gemiye Pilot çarmıhını hazırlatırlar. Muhabereciler yukarıda belirtilen ilk çağrıda SOLAS kuralına uygun olarak gemiye Pilot çarmıhını hazırlatırlar.


KILAVUZLUK İSTASYONLARI:

Çanakkale Boğazı Kılavuzluk İstasyonlar:


                 Gelibolu Kılavuzluk İstasyonu (Çanakkale Boğaz-Kuzey) (Yapım Yılı:2018)



              Mehmetçik Kılavuzluk İstasyonu (Çanakkale Boğazı-Güney) ( Proje Aşamasında)

 İstanbul Boğazı Kılavuzluk İstasyonları:


                     Kaptan Fahrettin AKSU Kılavuzluk İstasyonu (İstanbul Boğazı-Güney)

 

                           Kaptan Lütfü BERK Kılavuzluk İstasyonu (İstanbul Boğazı-Kuzey)

 

Limana yanaşma veya limandan kalkış yapacak gemiler

Limana yanaşacak gemiler ilk çağrılarını Kılavuz Kaptan alma mevkiine 2 saat kala ikinci çağrılarını ise 5 mil kala VHF kanal 74’den ilgili Kılavuzluk istasyonuyla yaparlar.


                   Şehit Asb. Ömer HALİSDEMİR Kılavuzluk İstasyonu (Harem-Liman Pilot)


                                                     İzmir Liman Kılavuzluk İstasyonu(7. Kat)

Hizmetin Verilmesi

Kılavuz kaptan yapılan hizmet planına bağlı olarak muhabereci ve Kılavuzluk Hizmet Bot’u kaptanı ile temas kurar. Hizmet verilecek olan gemiye gitmek üzere can yeleğini giyer. Kılavuz Kaptan istasyonda bulunan ve Gemiadamı Donatımında Asgari Emniyet Belgesine göre donatılan Kılavuzluk Hizmet Botunun yanına gelir.  Kılavuzluk Hizmet Botunun denize hazır olduğu bilgisini Bot Kaptanından alır. Bota binerek hizmet verilecek geminin bordasına yanaşılır. Kılavuzluk hizmetinin verileceği gemiye yaklaşım ve yanaşma esnasında Kılavuz Kaptanın verdiği talimatlar doğrultusunda pilot yanaşma mahaline aborda olunur ve gemiadamı Kılavuz Kaptan talimatları doğrultusunda çarmıh ve çevresini çıkışa hazırlar,  Kılavuz Kaptanın gemiye çıkışına engel bir durum olmaması sağlandıktan sonra Kılavuz Kaptan gemiye çıkar. Geminin köprü üstüne çıkan Kılavuz Kaptan; Gemi Kaptanı ile gerekli bilgi alışverişini yapar, seyre engel bir durumunun olup-olmadığını inceler. Seyir teçhizatlarında ve seyir yolları üzerinde bir olumsuzluk tespit ederse durumu derhal TBGTH merkezine ve Liman Başkanlığına bildirir ve 24 saat içinde yazılı olarak raporunu Liman Başkanlığına iletir. (Türk Boğazları Tüzüğü Madde 31 b ve c bendi.).

Kılavuz kaptanların yeterlikleri, eğitimleri, belgelendirilmeleri ve çalışma usulleri hakkında yönetmelik madde 23 gereği, Kılavuz Kaptanın Kılavuzluk Hizmeti vermeyi reddetme hakkı vardır.

Ayrıca Kılavuz Kaptanlar, karaya oturarak, çatışarak veya arıza yaparak tehlikeye maruz kalmış gemilerin kurtarma operasyonlarında da hizmet vermek üzere gemiye çıkarlar.

 

Kılavuzluk Hizmetine Başlamadan Önce Yapılacak İşlemler:

(Başkanlığımızca verilen Türk Boğazları ve Liman Kılavuzluk hizmetlerinin Hizmet Gerçekleştirme öncesi kılavuz kaptan, muhabereci ve kılavuzluk hizmet botu personelinin dikkat edeceği hususlar.)

Uygulama:

a-)Kılavuz Kaptan:

Kılavuz kaptan, hizmet gerçekleştirmek için ilgili GTHM ile koordineli olarak yapılan hizmet planına bağlı olarak muhabereci tarafından bilgilendirildiği gemiye gitmek üzere hazırlık yapar. Kendisine verilen kişisel koruyucu can güvenliği ekipmanlarını ilgili yönetmelikler ve iyi denizcilik kuralları gereği olarak kullanır.

Kılavuz Kaptan gemiye iniş binişlerde gerekli güvenlik önlemlerini almalıdır. (rüzgar altı vb.)   

Gemiye yaklaşırken kılavuz kaptan, bot yol kesinceye ve geminin rüzgar altına geçinceye kadar botun dinlenme bölümünde kalmalıdır. Rüzgar altı yapma imkanı olmayan gemiye özel dikkat sarf edilmelidir.

Her şeyin hizmet vermeye uygun olduğu zaman kılavuz kaptan, gemiciyi takip ederek botun kaptanının tam görüş alanında olan pozisyona geçmelidir.

Kılavuz kaptan çarmıha tırmanmadan önce hizmet verilecek geminin çarmıhının SOLAS Bölüm V Kural 23 ve IMO Res. A.889 gereklerine göre hazırlandığını gözlemlemelidir.

Kılavuz kaptan, çarmıha adım atmadan önce gemidekilerle temas edebilmelidir. Eğer güvertede çarmıh başında kimse yok ise tırmanmaya teşebbüs etmemelidir.

Hizmet botu ve personelinin uygun ve hazır olduğundan, gece çarmıha binmek için güverteye çıkmadan önce botun güverte ışıklarının yakıldığından emin olunmalıdır.

Ayrıca; motor çarmıha yaklaşırken, gemici pilot çarmıhının gemi ile motor arasına sıkışmasına meydan vermemek üzere, çarmıhı yukarı kaldırmalıdır.

Gemici, kılavuz kaptanın çarmıhtan tırmanmasına yardımcı olmak için yönü botun baş tarafına bakacak şekilde bir eli ile puntelden tutarak diğer eli ve bir ayağı  de pilot çarmıhını tutmalıdır.

Kılavuz kaptan, gemiye çıkış ve inişte kullanacağı transfer sistemindeki donanım ve donatımın kurallara uygun ve emniyetli olmadığını gözlemlemesi halinde hizmet vermeyi reddetme hakkına sahiptir. Hizmet verilecek gemiye güvenli çıkışı sağlanmadan bot ve personeli hizmet alanından ayrılmamalıdır.

Kılavuz kaptan, güvenli bir şekilde gemiye çıktıktan sonra Bot kaptanı muhabereci personele VHF kanalı ile bilgi vermelidir.

 

b-)Muhabereci:

Hizmet verilecek gemi ile VHF aracılığı ile temas kurarak kılavuz kaptan çarmıhının SOLAS Bölüm V Kural 23 ve IMO Res. A.889 gereklerine uygun olarak hazırlanmasını sağlamalıdır. Kılavuz kaptanlara hizmet verecekleri gemilerin tipi, beyan edilen manevra sürati/mevcut sürati ve kılavuz kaptan transfer sistemi ile, istasyonda bulunan AIS cihazı vasıtasıyla çıkılacak gemi ve varsa etrafında bulunan gemilerin pozisyonları hakkında bilgi vermelidir.

 

 

Kılavuz Kaptanın Gemiye Çıkışından İtibaren Yapılacak İşlemler:

(Türk Boğazları’ndan uğraklı veya uğraksız geçiş yapan, Türk Boğazlar’ı bölgesindeki limanlar, iskeleler, rıhtımlar ve şamandralara bağlama ve ayrılma veya demir yerlerine demirleme ve demirden kalkma manevrası yapacak gemilere hizmet verecek kılavuz kaptanın gemiye bindikten sonra dikkat edeceği hususlar.)

Uygulama:

Kılavuz  kaptan, gemi kaptanı ile geminin emniyetli sevkine yardımcı olabilmek üzere azami gayret gösterecektir.

Gemi kaptanından gemi ile ilgili bilgileri alır. Geminin özellikleri, manevra ve ana makine bilgileri, varsa geminin teknik donanımdaki eksiklikler, gemi ile ilgili diğer önemli karakteristikler, yanaşma kalkma yapacaksa rıhtım römorkör bilgileri, hava ve deniz durumu,geçiş planını gemi kaptanı ile gözden geçirir.

Kılavuzladığı geminin kılavuzluk hizmet bölgesinde seyre devam etmesinin,  limana demirleme, yanaşma veya kalkmasının seyir emniyeti ve/veya çevre emniyeti açısından tehdit oluşturabileceğini gözlemlemesi durumunda kılavuzluk hizmetini vermeyi reddedebilir. Böyle bir durumda kılavuz kaptan, hizmet vermeyi reddetme gerekçesi ile birlikte söz konusu olayı, GTHM’ne bildirecek ayrıca gerekli işlemin yapılması için en kısa zamanda Baş Kılavuz Kaptan vasıtası ile ilgili Liman Başkanlığı’na yazılı olarak bildirecektir.

Kılavuz kaptan, rotaları üzerinde seyir güvenliği bakımından saptadıkları sakıncalı hususları derhal GTHM’ne bildirecek ve 24 saat içinde yazılı bir rapor verecektir.

Muhtemel demirleme durumlarında demirlenebilecek yerler harita üzerinde kılavuzluk hizmeti verilen gemi kaptanına gösterilir ve hangi demirin kullanılacağı tespit edilerek gemi kaptanına tavsiyede bulunulur.

Yanaşma–kalkma hizmetinde düşünülen manevra gemi kaptanına açıklanır. Gemi kaptanı ile yapılan genel mutabakat çerçevesinde kılavuzluk hizmetine başlanır.

Gemi kaptanın, kılavuz kaptanın tavsiyeleri ile ilgili herhangi bir tereddüte düşülmesi durumunda, kılavuz kaptan uluslar arası STCW-95 Sözleşmesindeki “Kılavuz Kaptanla Seyir” kurallarını her zaman göz önünde bulundurmalıdır. 

Türk Boğazlar’ı bölgesindeki limanlar, iskeleler ve rıhtımlara yanaşma-kalkma hizmeti verilirken kılavuzluk istasyonu tarafından hazır tutulan römorkör ile kılavuz kaptan temas kurar, yanaşma-kalkma saati bildirilir ve hazır olduklarının teyidini alır. Hizmetin başlamasına yakın bir mesafede yukarıdaki teyidler tekrar alınır ve römorkör kaptanına VHF’den halat alma- verme noktası bildirilir. Yapılması düşünülen manevra römorkörlere tarif edilir.

Hizmetin başlangıcında kılavuz kaptan-gemi kaptanı bilgi alışverişinin tamamlanmasını müteakip, kılavuz kaptan  “Hizmet Kayıt Belgesi” (BILL) formunu gemi kaptanına verir. Gemi kaptanı bu formu doldurur, mühürler ve Kılavuz kaptan da hizmet bitimini müteakip Hizmet Kayıt Belgesi’ni kontrol ederek imzalar ve teslim alır.

Ayrıca, gemi kaptanından Başkanlığımızca uygulanmakta olan Kalite Yönetim Sisteminin etkinliğinin arttırılması amacıyla, gemi trafik ve kılavuzluk hizmetleri kapsayan  “Müşteri Değerlendirme Formu”nu doldurması istenebilir.

3-HİZMETİN TAMAMLANARAK TESLİMİ

Ulusal ve uluslar arası mevzuata göre verilen Hizmet, geminin emniyetli geçişinin ve/veya demir yeri, rıhtımlara yanaşma/kalkmasının sağlanması ile sona erer. Hizmetin Bitiminde Gemi Kaptanı tarafından doldurulan imzalanan ve mühürlenen hizmet fişi (BILL) aynı zamanda Kılavuz Kaptan tarafından da imzalanır. Gemi terk edilmeden önce, Kılavuz Kaptan tarafından Gemi Kaptanından Müşteri Değerlendirme Formu’nun doldurulması istenebilir. Formun doldurulması halinde Serviste muhafaza edilir. Bilahare ilgili birime verilmek üzere Kılavuzluk Hizmetleri Şube Müdürlüğüne iletilir. Hizmet verilen gemiden Kılavuz Kaptanın İstasyona dönmesiyle Hizmet tamamlanır.

Verilen Hizmet Sonrası Yapılacak İşlemler:

(Türk Boğazları’ndan uğraklı veya uğraksız geçiş yapan, Türk Boğazları bölgesindeki Limanlar, iskeleler, rıhtımlar ve şamandıralara bağlama ve ayrılma veya demir yerlerine demirleme ve demirden kalkma manevrası yapacak gemilere hizmet veren Kılavuz Kaptanın görevi sona erdikten sonra gemiden ayrılışının nasıl sağlanacağını belirten hususlar.)

Uygulama:

Kılavuz kaptan hizmetin tamamlanması zamanını gemiden inmeden önce ilgili GTH sektörüne VHF çalışma kanalından bildirir.

Bot personeli, muhabereci tarafından kendisine iletilen bilgilere dayanarak kılavuz kaptanı karşılamak üzere gerekli hazırlıkları yapar ve kılavuz kaptan ile tahsis edilmiş kanal (VHF kanal 71/ 74) üzerinden irtibat kurar.

 İstanbul Boğazı, Çanakkale Boğazı, İstanbul Limanı, Çanakkale Limanı, Gelibolu Limanı, İzmir Limanı ve Marmara Denizi geçişleri ile mecburi demirleme, demirden kalkış ile rıhtım ve iskelelere yanaşma-kalkma hizmetlerini kapsayan Kılavuzluk Hizmetler;

a- Türk boğazlarından uğraklı veya uğraksız geçiş yapan gemilere verilen geçiş hizmetini,

b- Belirtilen sorumluluk sahalarındaki demir yerlerine demirleme ve demirden kalkma hizmetini, iskeleler, rıhtımlar ve şamandıralara bağlama ve ayrılma manevralarını,

c- Özel durumlarda; ilgili otoritelerin müsaadeleri ile mevcut yetki alanı dışında verilecek her türlü kılavuzluk hizmetini kapsar.