Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın İlgili Kuruluşu olup 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname Hükümleri kapsamında faaliyet gösteren ve merkezi İstanbul’da olan Kuruluşumuzun amacı; denizlerimizde ve karasularımızda seyreden Türk ve yabancı bayraklı gemilerin seyir güvenliğine yardımcı olmak, kıyı emniyeti ve gemi kurtarma hizmetleri ile kılavuzluk, römorkörcülük hizmetleri yapmak ve bunlarla ilgili cihaz ve tesislerini kurmak, işletmek, can, mal ve gemi kurtarmak, yardım, çeki, batık çıkarmak ve bunlarla ilgili römorkaj ve dalgıçlık hizmetlerini yürütmek, güvenli seyre yönelik kurulmuş ve kurulacak olan sahil telsiz istasyonları, Otomatik Tanımlama Sistemi, dGPS ve benzeri sistemlerle ilgili her türlü yatırımı yapmak ve tekel şeklinde işleterek seyir emniyetini artırmaktır.
Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü faaliyetlerini 2 adedinde otorite olmak üzere 7 temel alanda sürdürmektedir.
Belirlenen Saha İçerisinde Tekel Olmak Üzere Tüm Denizlerde Gemi Kurtarma
Tahlisiye (Can Kurtarma)
Gemi Trafik Hizmetleri (GTH Sağlayıcı)
Fenerler Otoritesi
Deniz Haberleşmede Hesaplaşma Otoritesi Ve Navteks Yayın Koordinatörü
Kılavuzluk Hizmeti
Römorkaj Hizmeti
Kuruluş; bu amaç ve faaliyetlerini doğrudan doğruya ve müessese, bağlı ortaklık, iştirak ve diğer birimleri eliyle yerine getirir.
Kuruluşun amaç ve faaliyet konuları Yüksek Planlama Kurulu kararı ile değiştirilebilir."
Kuruluşumuz vergi, fon ve temettü gibi yasal yükümlülüklerden dolayı kamuya önemli miktarda kaynak aktarmaktadır.
YILLAR | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
KAMUYA AKTARILAN KAYNAK (MİLYON TL) | 13 | 15 | 30 | 54 | 51 | 27 | 21 | 31 | 28 |
YILLAR | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
KAMUYA AKTARILAN KAYNAK (MİLYON TL) | 38 | 61 | 88 | 124 | 176 | 214 | 226 | 304 | 371 |
YILLAR | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
KAMUYA AKTARILAN KAYNAK (MİLYON TL) | 427 | 669 | 963 | 1.188 | 1.682 | - | - | - | - |
Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü vermiş olduğu hizmetlerinden dolayı Ülke ekonomisine dolaylı yönden büyük katkı sağlamaktadır. Gemi Trafik Hizmetleri, Kurtarma/Yardım Hizmetleri, Seyir Yardımcıları Hizmetleri, Deniz Haberleşme Hizmetleri, Kılavuzluk ve Römorkaj Hizmetleri ile denizlerimizde seyir emniyeti artırılmakta ve deniz çevresi deniz trafiğinin olası kötü etkilerinden korunması sağlanmaktadır.
Türk Boğazları’ndan tankerlerle yapılmakta olan tehlikeli madde taşımacılığı sırasında olabilecek bir kaza veya sabotaj sonucu, büyük felaketler yaşanabilir. Milyonlarca canlının yaşamına son vereceği kesin olan böyle bir felaket, aynı zamanda sigorta, finans, sanayi, ticaret, üretim sektörleri için onarılamaz zarar oluşturacaktır.
Kurum olarak, dünya mirası olan göz bebeğimiz İstanbul’un bir sabah yaşanacak felaketle uyanmaması için öncelikle seyir emniyetinden taviz vermeden her türlü teknolojik yatırımlar yapılarak alınması gereken önlemler en üst düzeyde alınmaya çalışılmaktadır. Ancak yaşanan kaza ve arızalar maalesef bunun tek başına yeterli olmadığını göstermektedir. Diğer bir alternatif taşıma türü olan boru hatlarının kullanılmasının, bölgede artan tehlikeleri biraz olsun azaltma noktasında daha güvenli ve kesintisiz bir model olabileceği düşünülmektedir. Öte yandan gemilerin sigortalarının yetersizliği, sub-standart olmaları, personel hataları ve özellikle kalifiye personel sayısının yetersizliği deniz kazalarında karşımıza çıkan diğer önemli sorunlardır.