KEREMPE FENERİ

    01/05/1885 yılında, Karadeniz sahillerinde seyir yapan gemiler için rota feneri olarak (41° 45’ 00” N – 32° 25’ 00” E) koordinatlarına Osmanlı Fenerler İdaresince 95 metre yüksekliğinde 15 millik beyaz renkte fener olarak tesis edilmiştir.1937 yılında asetilen sistemi ile çalışır şekle dönüştürülmüştür.1937 yılında sis düdük istasyonu, fenere eklenerek faaliyete alınmıştır.04/05/1978 yılında bütan gazla çalışır şekle dönüştürülmüş, 10/05/1988 yılında da elektrikli sisteme çevrilmiştir. Kerempe feneri  yerden 8, denizden 82 metre yüksekliğindedir. Fenerin karakteri W. Fl. 20.0 sn. olup çalışma periyodu (2,0 + 18,0 sn) olarak hizmet vermektedir. Fenerde ışık kaynağı olarak fitilli gaz yağı lambası kullanılmış daha sonra LPG ile çalışan parlak ışıklı manşonlu ( gömlekli ) lambalar kullanılmış ve şu anda 500 W'lık elektrik lambası ile aydınlatması sağlanmaktadır.

    Işık kaynağını kuvvetlendirerek uzaktan görünmesini teminen odak uzaklığı 500 mm. olan 4 adet kotodiyoptrik panel kullanılmaktadır. Söz konusu optik paneller bilyalı yatak üzerinde dönebilen dairesel platform üzerine dörtgen teşkil edecek şekilde yerleştirilmiş bulunmaktadır. Işık kaynağı odakta sabit olarak yakılmakta ve platform üzerindeki optik panellerin döndürülmesi suretiyle fenerin çakar ışık vermesi sağlanmaktadır. Panellerin döndürülmesi için kurmalı devir makinesi kullanılmakta saat makinesi muadili olan makine düşey ağırlıkta tahrik edilen tambur ile kurularak çalıştırılmaktadır. Söz konusu makine ve optik paneller koruma altına alınmış olup halen kullanılabilir durumdadır. 01/05/2006 tarihinde fenerde sistem modernizasyonuna gidilerek, redüktörlü elektrik motor ve fotoselli sistemle çalışır hale getirilmiştir.

    Fener ve gardiyan binası ulusal miras olarak Kıyı Emniyeti  Genel Müdürlüğünce koruma altındadır.

Özellikler
Balisajı Tek siyah kuşak
Karakteri W. Fl. 20.0 sn.2,0 + 18,0
Görünüş mesafesi 20 mil
Bakım Teknisyenliği Samsun
Denizden Yükseklik 82 metre
Yerden Yükseklik 8 metre