Gemi Trafik Hizmetleri ; sorumluluk
sahasındaki deniz trafik verimliliğini de dikkate alarak, deniz emniyetini
artırmak amacıyla, deniz trafiğini izleyerek değişen trafik koşullarına cevap
veren ve aktif bir şekilde deniz trafiğini düzenleyip planlayan sistemdir. Bu
sistem Bakanlığımız tarafından ülkemizde ilk olarak, “Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri” adıyla İstanbul Boğazı,
Çanakkale Boğazı ve Marmara Denizi’nden oluşan Türk Boğazları’nda kurulmuştur.
Bilahare, yine Bakanlığımız tarafından
gerçekleştirilen Gemi Trafik Yönetim Sistemi Projesi kapsamında ise;
·
Kuzeyde
Pendik Burnu ve Güneyde Deveboynu Burnunu birleştiren hattın doğusunda kalan
deniz alanı ile İzmit Körfezini de kapsayan İzmit Gemi Trafik Hizmetleri,
·
İzmir
Körfezi ile Babakale-Çeşme arasındaki deniz alanını kapsayan İzmir Gemi Trafik Hizmetleri,
·
Mersin
ve İskenderun Körfez’lerini kapsayan Mersin
Gemi Trafik Hizmetleri ile
·
Ankara’da
bulunan ve tüm Gemi Trafik Hizmetlerinden elde edilecek verilerle tek bir
resmin oluşturulacağı Gemi Trafik
Yönetim Merkezi kurulmuştur.
Türk
Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri (TBGTH)
Gemi Trafik Hizmetlerinin (GTH)
sunulduğu coğrafi alan olarak Türk Boğazları; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin
Egemenliğinde 37 Mil uzunluğunda Çanakkale Boğazı, 110 Mil uzunluğunda Marmara
Denizi ve 17 Mil uzunluğunda İstanbul Boğazı'ndan oluşmaktadır. Karadeniz ile
Ege Denizi arasındaki, toplam uzunluğu 164 Deniz Mili olan bu suyolunun
alternatifi yoktur ve tüm ülkeler, özellikle Karadeniz Ülkelerinin ekonomileri
için çok önemlidir.
Coğrafi yapısı, darlığı, kuvvetli
akıntıları, keskin dönüşleri, değişken iklim şartları ve her gün yaklaşık 140
uğraksız gemi, yaklaşık 25 tehlikeli yük taşıyan gemi geçişi ve 2 milyon
insanın taşındığı 2.500 adet bölgesel deniz trafik hareketi ile İstanbul
Boğazı, Dünyanın en önemli doğal dar su yoludur. Tüm bunların yanında en
önemlisi de İstanbul’da yaşayan yaklaşık 15 milyon insanın her an deniz
trafiğinden kaynaklanabilecek büyük tehlikelerle karşı karşıya olmalarıdır.
Boğazlardaki deniz trafiği
yoğunluğunun çok yüksek olması, geçen gemilerin boylarında ve tonajlarındaki
artış, tehlikeli yük taşıyan gemi geçişlerinde görülen artış, karmaşık ve zor
trafik yapısı, olumsuz hava, deniz, akıntı ve iklim şartları, çevre koşulları
ve mahalli tehlikeler, ulusal ve uluslararası gelişmeler, bölgedeki diğer
denizcilik faaliyetleri, Montrö sözleşmesi ve Uluslararası Denizcilik
Örgütü'nün kural ve tavsiye kararları ile benzer diğer sistemlerle işbirliği
ihtiyacı Türk Boğazları’nda Gemi Trafik Hizmetlerinin kurulmasını gerektiren
faktörlerdir.
TBGTH Sistemi, Milli Güvenlik Kurulu’nun
27.12.1995 tarih ve 388 sayılı tavsiye kararına istinaden kurulmuştur. Sistemin
işletme, bakım-onarım ve idame sorumluluğu 02.08.2002 tarih ve 2002/4636 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca Kuruluşumuza devredilmiş ve 30.12.2003
tarihinde işletmeye alınmıştır.
İlk olarak sadece İstanbul ve Çanakkale
Boğazları’nı kapsayan TBGTH sistemi, 2008 yılında ilave edilen bileşenler ile
Marmara Denizi’ndeki “Trafik Ayırım Düzenini” içerecek şekilde genişletilmiş ve
Türk Boğazları’nın tamamında gemi trafiğini izleme imkanı sağlanmıştır. TBGTH
sistemi işletmeye alındığı tarihten buyana faaliyetini 7/24 esasına uygun
olarak kesintisiz devam ettirmektedir. TBGTH işlevini, İstanbul ve Çanakkale’de
bulunan 2 GTH merkezi ve bu merkezlere bağlı ve Türk Boğazları’nda farklı
yerlerde konuşlu toplam 16 adet insansız Trafik Gözetleme İstasyonu (TGİ) ile
muhtelif dGPS, RDF ve sair algılayıcı istasyonlar vasıtasıyla yerine
getirmektedir. TGİ’lerin tamamında başta radar olmak üzere bulunduğu yere göre
farklılık arz eden sayıda OTS, VHF Telsiz, Elektro-Optik, meteorolojik
algılayıcı teçhizatı bulunmaktadır.
Gemi
Trafik Yönetim Sistemi (GTYS)
2005 yılında planlamaya alınan GTYS
projesi kapsamındaki GTH’lerin işletme, bakım-onarım ve idame sorumluluğu,
Bakanlar Kurulu’nun 21.10.2013 tarih ve 2013/5498 sayılı Kararı uyarınca
Kuruluşumuza verilmiştir.
İzmit GTH 03.06.2016 tarihinde işletmeye
alınmış, İzmir GTH 2017 yılının Ağustos ayında hizmet vermeye başlamış fakat
resmi açılışı yapılmamıştır. Mersin GTH’nin ise 2018 yılı üçüncü çeyreğinde
işletmeye alınması planlanmıştır.
İzmit GTH, 1 merkez ve
4 adet TGİ, İzmir GTH 1 merkez ve 12 adet TGİ, Mersin GTH ise 1 merkez ve 8 adet TGİ’den oluşmaktadır.
GTH’nin
Amacı ve Verdiği Hizmetler
GTH’nin amacı,
sorumluluk alanı içerisinde, aktif katılımcı gemi trafiği ile ilgili olarak,
ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde;
· Bilgi Hizmeti,
· Trafik Organizasyonu
Hizmeti,
· Seyir Yardımı Hizmeti
Sağlayarak, seyir, can, mal ve çevre emniyetini
artırmaktır.
Bu kapsamda, GTH;
· Sorumluluk
alanlarındaki deniz trafiğini her türlü çevre şartında, 7/24 esasına göre
izler,
· Deniz trafiği
görüntüsünü tesis ve idame ettirir ve bu bilgileri gerekli durumlarda gemilere
aktarır, bu amaçla kullanılacak seyir bilgilerini ölçer ve kayıtlarını tutar,
· Deniz trafiğinin
organizasyonunu, verimliliği de dikkate alarak yapar,
· Talep edilmesi halinde,
gemi kaptanlarının seyir ile ilgili kararlarına yardımcı olabilecek bilgileri
zamanında temin eder, acil durumlarda gerekli uyarı, tavsiye ve talimatları
verir,
· Deniz trafiği ile
ilgili ulusal ve uluslararası mevzuatın uygulanmasını sağlar,
· Deniz trafiği ile
ilgili ses, veri ve görüntülerin kaydını tutar, bu kayıtları ve bilgileri
ilgili mevzuat çerçevesinde ilgili kurum ve kuruluşlara aktarım için hazırlar,
· Kaza vukuunda, etkin
bir şekilde ve süratle müdahale edilmesini sağlar, seyir, can ve mal emniyetini
artırmak, çevre kirliliği ve diğer ekonomik kayıpları asgariye indirmek ve
trafiğin en kısa zamanda emniyetle devamını sağlamak için gerekli tedbirleri
alır.
Kuruluşun Gemi Trafik
Hizmetleri ile ilgili;
·
IMO
Türk Delegasyonu Üyeliği,
·
IALA
Konseyi Üyeliği mevcuttur.
Gemi Trafik Hizmetleri ile İlgili Değerlendirme
Günümüzde,
yaklaşık 50 ayrı ülkede 500’e yakın GTH sistemi bulunmaktadır. Bu sistemlerin
hizmet alanlarının uzunluğu ve algılayıcı (radar, CCTV vb.) sayıları dikkate
alındığında TBGTH en büyük sistemlerden biridir. Bu büyüklük, yüksek nitelik ve
eğitimli personelle birleştirildiğinde bir bütün olarak TBGTH, dünyadaki en iyi
GTH’ler arasında yer almıştır. Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü, IALA’ nın GTH
(GTH) komite üyesi olarak, GTH’lerin gelişimini takip etmekle kalmayıp
uluslararası kuralların ve standartların belirlendiği çalışmalara aktif olarak
katılmaktadır.
TBGTH,
hizmetlerin etkili ve uyumlu olarak verilmesinde ve ana amaçlar olan seyir,
can, mal ve çevre emniyeti açısından oldukça başarılı olmuştur. TBGTH
tarafından verilen seyir yardımı hizmeti İstanbul ve Çanakkale Boğazlarından
geçişleri sırasında seyir tehlikeleriyle karşılaşan gemiler için özellikle
etkili olmuştur.
İstatistiki
bilgiler TBGTH’nin İstanbul ve Çanakkale Boğazı’nda emniyetten taviz vermeden
ve kurallar çerçevesinde deniz trafik verimliliğini attırdığını göstermektedir.
İstanbul ve Çanakkale Boğazları’nın aylık gemi geçiş istatistiklerindeki
sonuçlar, TBGTH’nin gerçekleştirdiği tam ve verimli trafik organizasyonundan
kaynaklanmıştır.
TBGTH
Sisteminin hizmetlerinde sağladığı verimlilik ve başarı ile Türk Boğazlarındaki
seyir emniyetine olumlu etkileri, GTH’nin Türk Boğazları ve diğer GTH
sorumluluk alanları için ne kadar önemli olduğunu göstermiştir. GTH otoritesi
ve sistemin işleticisi olarak Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü, hizmet
kalitesi için teknolojik alt yapıyı güncellemeye ve operasyonel personelin
sistemli eğitimini devam ettirmeye, ayrıca tüm kullanıcılara uygun şekilde
bilgi sağlamaya devam edecektir. Bununla birlikte seyir emniyetinin ve
güvenliğin en yüksek düzeyde olması ve risklerin asgariye indirgenmesi için
gemi kaptanlarının da GTH alanlarında seyri sırasında işbirliği ve uyumu büyük
önem arz etmektedir.
iSTANBUL GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ
ÇANAKKALE GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ
İZMİT GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ
İZMİR GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ
MERSİN GEMİ TRAFİK HİZMETLERİ MERKEZİ
Kılavuzluk Hizmetleri:
Denizlerde ve Boğazlarda gemilerin ulusal mevzuat ve uluslararası
kurallarla belirlenmiş seyir kurallarına uygun seyretmelerini sağlayarak can,
mal ve çevrenin korunması amacıyla; gemilerin limana giriş/çıkışlarında,
rıhtım/iskelelere yanaşma ayrılmalarında, şamandıralara bağlamalarında,
demirlemelerinde buraları terk etmelerinde veya herhangi bir nedenle yer
değiştirmelerinde verilen hizmettir.
Limanlar Yönetmeliği madde 14/
Çanakkale veya İstanbul
Boğazından girip Marmara limanlarından birine gidecek, Marmara limanlarından
ayrılıp Çanakkale veya İstanbul Boğazından çıkacak uğraklı geçiş yapan her
tonajdaki yabancı bayraklı ticaret gemileri, Çanakkale Boğazı Ege girişi ile
Marmara limanları ve İstanbul Boğazı Karadeniz girişi ile Marmara limanları
arasındaki güzergâhın deniz trafiği ve kıyı güvenliği yönünden ilgili liman
başkanlıklarınca zorunlu görülen kesimlerinde seyir süresince kılavuz kaptan
almak zorundadırlar. (Limanlar Yönetmeliği Madde:14)
İstanbul ve Çanakkale
boğazlarında kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri; Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanlığı adına Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından verilir.
RUTİN HARİCİ PROSEDÜRLER
Boğaz geçişi yapacak olan uğraklı veya uğraksız gemiler Kılavuzluk
hizmeti taleplerini Gemi Trafik Hizmetlerine verdikleri SP1 raporunda
belirtirler. Gemi Trafik Hizmetleri gemilerin geçişlerini Baş Kılavuz Kaptanın
görüşlerini de alarak planladıktan sonra kılavuzluk hizmet talebi olan
gemilerin giriş saatlerini ilgili Baş Kılavuzluklara gönderir. Baş Kılavuz
Kaptan gerekli organizasyonu sağlayarak listede ki giriş saatlerine göre
Kılavuz Kaptanlara hizmet verecekleri gemi detaylarını ve saatlerini bildirir.
Yanaşma veya Kalkış yapacak gemiler ise Kılavuzluk Hizmet taleplerini
ilgili liman başkanlıklarına ileterek yanaşma ve kalkış ordinolarını aldıktan
sonra acenteleri vasıtasıyla kuruluşumuza taleplerini iletirler. Ordinoları
kesilen Gemi Kaptanları da direk olarak bu taleplerini VHF üzerinden Baş
Kılavuzluklara iletebilir.
Baş Kılavuz Kaptan gerekli organizasyonu sağlayarak Kılavuz Kaptanlara
hizmet verecekleri gemi detaylarını ve saatlerini bildirir.
Hizmet verilmesi için gerekli izinleri almış
olan gemiler Türk Boğazları için VHF kanal:71’ den Liman manevrası için VHF
kanal: 74’den Kılavuzluk istasyonu ile irtibata geçerler. Hizmet verilecek
gemiler ilgili sektör kanalıyla beraber kılavuzluk kanalını da sürekli
dinlerler.
Türk Boğazlarından geçiş yapacak gemiler ilk çağrılarını Kılavuz Kaptan alma mevkiine 2 saat kala ikinci
çağrılarını ise 5 mil kala VHF kanal 71’den ilgili Kılavuzluk istasyonuyla
yaparlar.
Muhabereciler yukarıda belirtilen ilk çağrıda SOLAS kuralına uygun
olarak gemiye Pilot çarmıhını hazırlatırlar. Muhabereciler yukarıda belirtilen
ilk çağrıda SOLAS kuralına uygun olarak gemiye Pilot çarmıhını hazırlatırlar.
KILAVUZLUK
İSTASYONLARI:
Çanakkale Boğazı Kılavuzluk İstasyonlar:
Gelibolu Kılavuzluk İstasyonu (Çanakkale Boğaz-Kuzey) (Yapım Yılı:2018)
Mehmetçik
Kılavuzluk İstasyonu (Çanakkale Boğazı-Güney) ( Proje Aşamasında)
Kaptan Fahrettin AKSU Kılavuzluk İstasyonu (İstanbul Boğazı-Güney)
Kaptan Lütfü
BERK Kılavuzluk İstasyonu (İstanbul Boğazı-Kuzey)
Limana yanaşacak gemiler ilk çağrılarını Kılavuz Kaptan alma mevkiine 2 saat kala ikinci
çağrılarını ise 5 mil kala VHF kanal 74’den ilgili Kılavuzluk istasyonuyla
yaparlar.
Şehit Asb.
Ömer HALİSDEMİR Kılavuzluk İstasyonu (Harem-Liman Pilot)
İzmir Liman
Kılavuzluk İstasyonu(7. Kat)
Kılavuz kaptan yapılan hizmet planına bağlı
olarak muhabereci ve Kılavuzluk Hizmet Bot’u kaptanı ile temas kurar. Hizmet
verilecek olan gemiye gitmek üzere can yeleğini giyer. Kılavuz Kaptan
istasyonda bulunan ve Gemiadamı Donatımında Asgari Emniyet Belgesine göre
donatılan Kılavuzluk Hizmet Botunun yanına gelir. Kılavuzluk Hizmet Botunun denize hazır olduğu
bilgisini Bot Kaptanından alır. Bota binerek hizmet verilecek geminin bordasına
yanaşılır. Kılavuzluk hizmetinin verileceği gemiye yaklaşım ve yanaşma
esnasında Kılavuz Kaptanın verdiği talimatlar doğrultusunda pilot yanaşma
mahaline aborda olunur ve gemiadamı Kılavuz Kaptan talimatları doğrultusunda
çarmıh ve çevresini çıkışa hazırlar,
Kılavuz Kaptanın gemiye çıkışına engel bir durum olmaması sağlandıktan
sonra Kılavuz Kaptan gemiye çıkar. Geminin köprü üstüne çıkan Kılavuz Kaptan;
Gemi Kaptanı ile gerekli bilgi alışverişini yapar, seyre engel bir durumunun
olup-olmadığını inceler. Seyir teçhizatlarında ve seyir yolları üzerinde bir
olumsuzluk tespit ederse durumu derhal TBGTH merkezine ve Liman Başkanlığına
bildirir ve 24 saat içinde yazılı olarak raporunu Liman Başkanlığına iletir.
(Türk Boğazları Tüzüğü Madde 31 b ve c bendi.).
Kılavuz kaptanların yeterlikleri, eğitimleri,
belgelendirilmeleri ve çalışma usulleri hakkında yönetmelik madde 23 gereği,
Kılavuz Kaptanın Kılavuzluk Hizmeti vermeyi reddetme hakkı vardır.
Ayrıca Kılavuz Kaptanlar, karaya oturarak,
çatışarak veya arıza yaparak tehlikeye maruz kalmış gemilerin kurtarma
operasyonlarında da hizmet vermek üzere gemiye çıkarlar.
(Başkanlığımızca verilen Türk Boğazları ve Liman
Kılavuzluk hizmetlerinin Hizmet Gerçekleştirme öncesi kılavuz kaptan,
muhabereci ve kılavuzluk hizmet botu personelinin dikkat edeceği hususlar.)
Uygulama:
a-)Kılavuz Kaptan:
Kılavuz kaptan, hizmet gerçekleştirmek için
ilgili GTHM ile koordineli olarak yapılan hizmet planına bağlı olarak
muhabereci tarafından bilgilendirildiği gemiye gitmek üzere hazırlık yapar.
Kendisine verilen kişisel koruyucu can güvenliği ekipmanlarını ilgili
yönetmelikler ve iyi denizcilik kuralları gereği olarak kullanır.
Kılavuz Kaptan gemiye iniş binişlerde gerekli
güvenlik önlemlerini almalıdır. (rüzgar altı vb.)
Gemiye yaklaşırken kılavuz kaptan, bot yol
kesinceye ve geminin rüzgar altına geçinceye kadar botun dinlenme bölümünde
kalmalıdır. Rüzgar altı yapma imkanı olmayan gemiye özel dikkat sarf
edilmelidir.
Her şeyin hizmet vermeye uygun olduğu zaman
kılavuz kaptan, gemiciyi takip ederek botun kaptanının tam görüş alanında olan
pozisyona geçmelidir.
Kılavuz kaptan çarmıha tırmanmadan önce hizmet
verilecek geminin çarmıhının SOLAS Bölüm V Kural 23 ve IMO Res. A.889
gereklerine göre hazırlandığını gözlemlemelidir.
Kılavuz kaptan, çarmıha adım atmadan önce
gemidekilerle temas edebilmelidir. Eğer güvertede çarmıh başında kimse yok ise
tırmanmaya teşebbüs etmemelidir.
Hizmet botu ve personelinin uygun ve hazır
olduğundan, gece çarmıha binmek için güverteye çıkmadan önce botun güverte
ışıklarının yakıldığından emin olunmalıdır.
Ayrıca; motor çarmıha yaklaşırken, gemici pilot
çarmıhının gemi ile motor arasına sıkışmasına meydan vermemek üzere, çarmıhı
yukarı kaldırmalıdır.
Gemici, kılavuz kaptanın çarmıhtan tırmanmasına
yardımcı olmak için yönü botun baş tarafına bakacak şekilde bir eli ile
puntelden tutarak diğer eli ve bir ayağı
de pilot çarmıhını tutmalıdır.
Kılavuz kaptan, gemiye çıkış ve inişte
kullanacağı transfer sistemindeki donanım ve donatımın kurallara uygun ve
emniyetli olmadığını gözlemlemesi halinde hizmet vermeyi reddetme hakkına
sahiptir. Hizmet verilecek gemiye güvenli çıkışı sağlanmadan bot ve personeli
hizmet alanından ayrılmamalıdır.
Kılavuz kaptan, güvenli bir şekilde gemiye çıktıktan
sonra Bot kaptanı muhabereci personele VHF kanalı ile bilgi vermelidir.
b-)Muhabereci:
Hizmet verilecek gemi ile VHF aracılığı ile
temas kurarak kılavuz kaptan çarmıhının SOLAS Bölüm V Kural 23 ve IMO Res.
A.889 gereklerine uygun olarak hazırlanmasını sağlamalıdır. Kılavuz kaptanlara
hizmet verecekleri gemilerin tipi, beyan edilen manevra sürati/mevcut sürati ve
kılavuz kaptan transfer sistemi ile, istasyonda bulunan AIS cihazı vasıtasıyla
çıkılacak gemi ve varsa etrafında bulunan gemilerin pozisyonları hakkında bilgi
vermelidir.
(Türk Boğazları’ndan uğraklı veya uğraksız geçiş
yapan, Türk Boğazlar’ı bölgesindeki limanlar, iskeleler, rıhtımlar ve
şamandralara bağlama ve ayrılma veya demir yerlerine demirleme ve demirden
kalkma manevrası yapacak gemilere hizmet verecek kılavuz kaptanın gemiye
bindikten sonra dikkat edeceği hususlar.)
Uygulama:
Kılavuz
kaptan, gemi kaptanı ile geminin emniyetli sevkine yardımcı olabilmek
üzere azami gayret gösterecektir.
Gemi kaptanından gemi ile ilgili bilgileri alır.
Geminin özellikleri, manevra ve ana makine bilgileri, varsa geminin teknik
donanımdaki eksiklikler, gemi ile ilgili diğer önemli karakteristikler, yanaşma
kalkma yapacaksa rıhtım römorkör bilgileri, hava ve deniz durumu,geçiş planını
gemi kaptanı ile gözden geçirir.
Kılavuzladığı geminin kılavuzluk hizmet
bölgesinde seyre devam etmesinin, limana
demirleme, yanaşma veya kalkmasının seyir emniyeti ve/veya çevre emniyeti
açısından tehdit oluşturabileceğini gözlemlemesi durumunda kılavuzluk hizmetini
vermeyi reddedebilir. Böyle bir durumda kılavuz kaptan, hizmet vermeyi reddetme
gerekçesi ile birlikte söz konusu olayı, GTHM’ne bildirecek ayrıca gerekli
işlemin yapılması için en kısa zamanda Baş Kılavuz Kaptan vasıtası ile ilgili
Liman Başkanlığı’na yazılı olarak bildirecektir.
Kılavuz kaptan, rotaları üzerinde seyir
güvenliği bakımından saptadıkları sakıncalı hususları derhal GTHM’ne bildirecek
ve 24 saat içinde yazılı bir rapor verecektir.
Muhtemel demirleme durumlarında demirlenebilecek
yerler harita üzerinde kılavuzluk hizmeti verilen gemi kaptanına gösterilir ve
hangi demirin kullanılacağı tespit edilerek gemi kaptanına tavsiyede bulunulur.
Yanaşma–kalkma hizmetinde düşünülen manevra gemi
kaptanına açıklanır. Gemi kaptanı ile yapılan genel mutabakat çerçevesinde
kılavuzluk hizmetine başlanır.
Gemi kaptanın, kılavuz kaptanın tavsiyeleri ile
ilgili herhangi bir tereddüte düşülmesi durumunda, kılavuz kaptan uluslar arası
STCW-95 Sözleşmesindeki “Kılavuz Kaptanla Seyir” kurallarını her zaman göz
önünde bulundurmalıdır.
Türk Boğazlar’ı bölgesindeki limanlar, iskeleler
ve rıhtımlara yanaşma-kalkma hizmeti verilirken kılavuzluk istasyonu tarafından
hazır tutulan römorkör ile kılavuz kaptan temas kurar, yanaşma-kalkma saati
bildirilir ve hazır olduklarının teyidini alır. Hizmetin başlamasına yakın bir
mesafede yukarıdaki teyidler tekrar alınır ve römorkör kaptanına VHF’den halat
alma- verme noktası bildirilir. Yapılması düşünülen manevra römorkörlere tarif
edilir.
Hizmetin başlangıcında kılavuz kaptan-gemi
kaptanı bilgi alışverişinin tamamlanmasını müteakip, kılavuz kaptan “Hizmet Kayıt Belgesi” (BILL) formunu gemi
kaptanına verir. Gemi kaptanı bu formu doldurur, mühürler ve Kılavuz kaptan da
hizmet bitimini müteakip Hizmet Kayıt Belgesi’ni kontrol ederek imzalar ve
teslim alır.
Ayrıca, gemi kaptanından Başkanlığımızca
uygulanmakta olan Kalite Yönetim Sisteminin etkinliğinin arttırılması amacıyla,
gemi trafik ve kılavuzluk hizmetleri kapsayan
“Müşteri Değerlendirme Formu”nu doldurması istenebilir.
Ulusal ve uluslar arası mevzuata göre verilen
Hizmet, geminin emniyetli geçişinin ve/veya demir yeri, rıhtımlara
yanaşma/kalkmasının sağlanması ile sona erer. Hizmetin Bitiminde Gemi Kaptanı
tarafından doldurulan imzalanan ve mühürlenen hizmet fişi (BILL) aynı zamanda
Kılavuz Kaptan tarafından da imzalanır. Gemi terk edilmeden önce, Kılavuz
Kaptan tarafından Gemi Kaptanından Müşteri Değerlendirme Formu’nun doldurulması
istenebilir. Formun doldurulması halinde Serviste muhafaza edilir. Bilahare
ilgili birime verilmek üzere Kılavuzluk Hizmetleri Şube Müdürlüğüne iletilir.
Hizmet verilen gemiden Kılavuz Kaptanın İstasyona dönmesiyle Hizmet tamamlanır.
(Türk Boğazları’ndan uğraklı veya uğraksız geçiş
yapan, Türk Boğazları bölgesindeki Limanlar, iskeleler, rıhtımlar ve
şamandıralara bağlama ve ayrılma veya demir yerlerine demirleme ve demirden
kalkma manevrası yapacak gemilere hizmet veren Kılavuz Kaptanın görevi sona
erdikten sonra gemiden ayrılışının nasıl sağlanacağını belirten hususlar.)
Uygulama:
Kılavuz kaptan hizmetin tamamlanması zamanını
gemiden inmeden önce ilgili GTH sektörüne VHF çalışma kanalından bildirir.
Bot personeli, muhabereci tarafından kendisine
iletilen bilgilere dayanarak kılavuz kaptanı karşılamak üzere gerekli
hazırlıkları yapar ve kılavuz kaptan ile tahsis edilmiş kanal (VHF kanal 71/
74) üzerinden irtibat kurar.
İstanbul Boğazı, Çanakkale Boğazı, İstanbul Limanı, Çanakkale Limanı, Gelibolu Limanı, İzmir Limanı ve Marmara Denizi geçişleri ile mecburi demirleme, demirden kalkış ile rıhtım ve iskelelere yanaşma-kalkma hizmetlerini kapsayan Kılavuzluk Hizmetler;
a-
Türk boğazlarından uğraklı veya uğraksız geçiş yapan gemilere verilen geçiş
hizmetini,
b-
Belirtilen sorumluluk sahalarındaki demir yerlerine demirleme ve demirden
kalkma hizmetini, iskeleler, rıhtımlar ve şamandıralara bağlama ve ayrılma
manevralarını,
c-
Özel durumlarda; ilgili otoritelerin müsaadeleri ile mevcut yetki alanı dışında
verilecek her türlü kılavuzluk hizmetini kapsar.